Mare Forum Poland 2016
21 września br. w sopockim hotelu Sheraton odbyła się pierwsza w Polsce konferencja Mare Forum, jedno z najbardziej opiniotwórczych w aspekcie globalnym forów sektora morskiego. Wzięli w nim udział przedstawiciele rodzimego przemysłu morskiego, jak i żeglugi międzynarodowej.
Konferencję podzielono na cztery główne panele:
- The Big Picture; Geopolitics risks and rewards – Poland, the Baltics, Europe and the World
- Is confidence back? Global trade, energy and commodities outlook, trade patterns, the shipping markets outlook Investments and Finance
- New and Smart Ships, Innovations in shipping, technology and the Environment – Shipbuilding, Ship Repair, Marine Equipment, Crew Manning Services
- The Polish Maritime Cluster in motion! Looking Ahead
Mówiono m.in. o prognozach dla rynku kontenerowego wobec ogłoszonego niedawno bankructwa największego południowokoreańskiego armatora Hanjin Shipping.
O ekonomicznych czynnikach rozwoju gospodarki morskiej mówił Guy Verberne, główny ekonomista w holenderskiej firmie PGGM Pension Fund. Wskazał na chwilowy marazm gospodarczy, z którego obronną ręką wychodzą kraje takie, jak Indonezja czy Indie. Dodał, że zastój może zmienić się w długotrwały proces, jeśli kraje nie będą ze sobą współpracować.
Wiele uwagi poświęcono specyfice rynku LNG i przyszłości statków wykorzystujących nowe, alternatywne źródła energii, a także współpracy polskich i zagranicznych przedsiębiorców w tej dziedzinie sektorze.
Björn Munko, Senior Sales Manager TGE Marine Gas Engineering GmbH, przytoczył przykład m.in. pierwszego zbudowanego w Polsce (w stoczni Remontowa Shipbuilding) gazowca Coral Methane, przekazanego w 2009 r. holenderskiemu armatorowi Anthony Veder Rederijzaken BV, a także wskazując na udział gdańskiej stoczni Marine Projects Sp. z o.o. w budowie nowatorskiego statku służącego do regionalnej dystrybucji LNG i do zaopatrywania statków w paliwo gazowe. Jednostka powstaje na zamówienie spółki joint venture Sirius Veder Gas AB, utworzonej przez armatorów Sirius Rederi ze Szwecji i Anthony Veder z Holandii.
W dalszej części panelu dyskutowano o bezzałogowych statkach morskich. Projekt takiej innowacyjnej jednostki przedstawił m.in. Rolls-Royce. Wg koncernu byłaby ona bardziej ekonomiczna i ekologiczna ze względu na brak m.in. kanalizacji i klimatyzacji, a dzięki ulepszonej konstrukcji, zużyłaby o 12-15% mniej paliwa. Większość uczestników sceptycznie odniosła się do pomysłu całkowitej rezygnacji z załóg. Wskazano jednak, że statki bezzałogowe mogłyby być eksploatowane w rejonach niebezpiecznych dla człowieka lub zagrożonych wojną.
O działalności Pomorskiego Stowarzyszenia Zarządców Statków mówił jego prezes Irek Kuligowski, podkreślając znaczenie efektywnego zarządzaniu flotą i wzrostu zatrudnienia możliwego dzięki współpracy z zagranicznymi armatorami i zarządcami statków.
Wystąpienie Marka Grzybowskiego, prezesa zarządu Polskiego Klastra Morskiego zwieńczyło pierwsze Mare Forum w Polsce. Jego zdaniem, obecny kryzys na światowych rynkach, w tym Brexit, może stanowić szansę dla Polski, także dla Pomorza z uwagi na wciąż niższe koszty pracy, czy rozwijające się centra logistyczne wokół portów morskich, dające możliwość redystrybuowania na rynek globalny towarów wyprodukowanych na miejscu.
Jak zapowiadają organizatorzy – spółka Mare Forum B.V. z siedzibą w Rotterdamie – polska edycja tej imprezy będzie się odbywać cyklicznie.
Patronat nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Pomorskiego. Jednym z patronów medialnych był PortalMorski.pl