Zodiak II, następca Zodiaka
Stocznia Remontowa Shipbuilding zbudowała nowy statek wielozadaniowy dla Urzędu Morskiego w Gdyni. To jedna z dwóch takich jednostek z tej stoczni. Druga, Planeta I, zostanie przekazana Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.
Nowe statki zaprojektowało biuro Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Będące funkcjonalnie lodołamaczami pełnomorskimi w codziennej eksploatacji posłużą do utrzymania i aktualizacji oznakowania nawigacyjnego szlaków morskich (torów podejściowych) i śródlądowych dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany (stawianie i podnoszenie) oraz kontroli pław morskich (boi).
Ich parametry, to: długość całkowita 60 m, szerokość 12,8 m, zanurzenie ok. 3,5 do 4,0 m, nośność ok. 350 t, tonaż pojemnościowy brutto 1273 ton, prędkość maksymalna 15 węzłów i uciąg na palu 40 ton.
Wyposażone są w urządzenia do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem (pomiary głębokości torów wodnych, sporządzanie korekt map) oraz innych prac hydrograficznych. Mogą także prowadzić działania ratownictwa morskiego (SAR), przeciw-pożarowe i ratownictwa technicznego (salvage), takie, jak holowanie jednostek pływających, zwalczanie rozlewów olejowych, gaszenie pożarów, podejmowanie rozbitków i inne funkcje ratownicze.
Napęd spalinowo-elektryczny, oparty na dwóch pędnikach azymutalnych ze śrubami stałymi, w dyszach wraz ze sterem strumieniowym, zapewnia bardzo dobre właściwości manewrowe. System pozycjonowania dynamicznego (DP) pozwala na precyzyjne kontrolowanie jednostki zarówno przy utrzymywaniu pozycji, jak i przy sterowaniu jej ruchem za pomocą joysticka.
Do gaszenia pożarów służą dwa działka wodno-pianowe zainstalowane na nadbudówce, mogące podawać maksymalnie 1200 m³ wody na godzinę na odległość około 80 metrów, a nadbudówka i pokład roboczy chronione są przez system kurtyny wodnej (zespół zraszaczy).
Nowoczesne statki zastąpią wysłużone jednostki typu B91, Planeta i Zodiak (o długości po ok. 61 m, szerokości 11,8 m, zanurzeniu 3,2 m i tonażu pojemnościowym brutto 905/750 ton), także zbudowane w tej stoczni i wprowadzone do eksploatacji w 1982 roku.
Czytaj także:
Zwodowano wielozadaniowy statek dla Urzędu Morskiego w Gdyni