Wodowanie statku PSV na LNG dla Norwegii

16 września 2014 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się wodowanie specjalistycznego statku przeznaczonego do zaopatrywania platform wiertniczych i wydobywczych. Statek typu PSV (Platform Supply Vessel) czyli zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego został już zakontraktowany do pracy na Morzu Północnym przy obsłudze pola naftowego eksploatowanego przez A/S Norske Shell – norweski oddział koncernu Shell. Jego armatorem będzie norweska firma Siem Offshore.

Będzie to pierwszy statek zaopatrzeniowy budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding oraz w ogóle w Polsce, napędzany silnikami  zasilanymi  gazem LNG. Statek ten (i kolejne, siostrzane jednostki z serii zamówionej przez tego samego armatora), począwszy od budowy kadłuba, aż po kompletne wyposażenie oraz przeprowadzenie prób zdawczych, będzie dziełem Remontowej Shipbuilding. Zostanie wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd gazowo-elektryczny, system do zwalczania pożarów Fi-Fi 2 oraz system do zwalczania rozlewów olejowych.

Statek o długości 89 metrów oraz pokładzie roboczym o pow. 980 m² będzie miał nośność 5400 ton. Obsługiwany ma być przez 25-osobową załogę. Jednostka ta spełniać będzie najwyższe normy związane z ochroną środowiska i bezpieczeństwem żeglugi (dla notacji klasy Clean Design), a pływać będzie pod renomowaną i wymagającą banderą norweską.

Koncepcja statku, dokumentacja techniczna i robocza wykonywana jest przez norweskie biuro Wartsila Ship Design (projekt VS 4411 DF). Budowa realizowana jest  pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL.

Kontrakt na pierwsze jednostki z tej serii Remontowa Shipbuilding S.A. podpisała 5 lipca 2013. Dla norweskiego armatora Siem Offshore zbuduje najprawdopodobniej pięć takich jednostek.