Wodowanie arktycznego statku zaopatrzeniowego w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku
25 listopada 2014 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING odbyło się kolejne, 6 już w tym roku wodowanie. Tym razem na wodę spłynął kadłub arktycznego statku zaopatrzeniowego budowanego w ramach realizacji kontraktu z duńskim armatorem Royal Arctic Line (RAL). Kontrakt obejmuje łącznie pięć arktycznych statków zaopatrzeniowych z wysoką klasą lodową, z czego 3 to prototypy.
Zwodowany statek przeznaczony będzie do obsługi portów wokół Grenlandii. Wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Jednorazowo statek będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego.
Statek budowany jest według projektu biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting. Długość statku wynosi 74,20 m, szerokość: 15,20 m, wysokość boczna: 8,40 m, prędkość eksploatacyjna: 12,5 węzła, ilość kontenerów: 108.
Nie po raz pierwszy stocznia ta realizuje zlecenie dla tego klienta. W 2005 roku przekazała kontenerowiec Mary Arctica, który został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem „Significant Ship of 2004”. Według opinii armatora, mimo upływu lat statek nadal eksploatowany jest bezawaryjnie.