Wodowanie arktycznego statku zaopatrzeniowego w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku

25 listopada 2014 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING odbyło się kolejne, 6 już w tym roku wodowanie. Tym razem na wodę spłynął kadłub arktycznego statku zaopatrzeniowego budowanego w ramach realizacji kontraktu z duńskim armatorem Royal Arctic Line (RAL). Kontrakt obejmuje łącznie pięć arktycznych statków zaopatrzeniowych  z wysoką klasą lodową, z czego 3 to prototypy.

Zwodowany statek przeznaczony będzie do obsługi portów wokół Grenlandii. Wzmocniona konstrukcja  kadłuba umożliwi pracę  w ekstremalnie trudnych warunkach  żeglugi arktycznej  w rejonach pokrytych grubą  krą lodową przy temperaturach sięgających  do minus 35 stopni Celsjusza. Jednorazowo statek będzie mógł  przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego.

Statek budowany jest według projektu biura konstrukcyjnego  Remontowa Marine Design & Consulting. Długość statku wynosi 74,20 m, szerokość: 15,20 m, wysokość boczna: 8,40 m, prędkość eksploatacyjna: 12,5 węzła, ilość kontenerów: 108.

Nie po raz pierwszy stocznia ta realizuje zlecenie dla tego klienta.  W 2005 roku przekazała kontenerowiec Mary Arctica, który został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie  Royal Naval  Architects prestiżowym tytułem „Significant  Ship of 2004”. Według opinii armatora, mimo upływu lat statek nadal eksploatowany jest bezawaryjnie.