Wodowanie 1000 razy szybciej!

Jak w 3 minuty pokazać operację wodowania kadłuba statku, która trwała kilka godzin? Spróbowaliśmy to zrobić. Czy nam się udało – niech widzowie ocenią. Jednym ze sposobów jest przyspieszenie zdjęć filmowych nawet do 1000 razy!

Materiał video pokazuje wodowanie kadłuba arktycznego statku zaopatrzeniowego, budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. dla armatora z Grenlandii, 28 października 2014 r. Było to wodowanie w kanale portowym przy tej stoczni z wykorzystaniem doku pływającego. Znajdujący się na nim kadłub został opuszczony na wodę poprzez zanurzenie doku. Operacja ta zaczęła się po południu, a zakończyła późnym wieczorem. Wcześniej – 20 października – kadłub ten (3 600 ton!), będący najcięższym, z którym przeprowadzono taką operację w tej stoczni, został przesunięty z lądu na widoczny na filmie dok pływający.

To największy (pojemność 606 TEU) z pięciu statków tego typu, powstających w tej stoczni, które będą wozić zaopatrzenie, m. in. w kontenerach, na Grenlandię. Jego kadłub jest znacznie cięższy niż w przypadku wielu jednostek o takich samych rozmiarach, gdyż w jego konstrukcji (określanej jako tzw. przewymiarowana), zastosowano grubsze blachy, niż na zwykłych statkach, a także liczne wzmocnienia i usztywnienia, ze względu na wymogi klasy lodowej, jaką ma otrzymać arktyczny kontenerowiec. Ma on także specyficzne dla statków przystosowanych do żeglugi w lodach tzw. przydatki kadłubowe, takie jak widoczna na filmie ostroga lodowa przy płetwie sterowej czy specjalne opływowe kierownice mające kruszyć lub oddalać większe kawałki kry lodowej ze strumienia napływu wody na śrubę napędową.