Tak budują drugi polski prom Ro-Pax
Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. buduje drugi prom samochodowo-pasażerski (NB102) dla spółki Polskie Promy, który został zwodowany 19 grudnia 2024 r.
Prom o numerze budowy 102 jest budowany według tej samej technologii, co pierwsza jednostka (B101) zwodowana w 2023 roku.
Kadłub składa się z sześciu osobnych bloków. Dwa, mieszczące odpowiednio siłownię, zbiornik LNG oraz stery strumieniowe wraz z systemem cumowniczo-kotwicznym, zbudowała Gdańska Stocznia Remontowa na swoich dwóch barkach półzanurzalnych heavy-lift, natomiast pozostałe cztery dostarczyli podwykonawcy – spółki Marine Projects, Montex, Remontowa Shipbuilding i Holm.
Film przedstawia poszczególne etapy budowy kadłuba – od formowania megabloku na barce półzanurzalnej, do którego trafiają zbiornik LNG i agregaty prądotwórcze, przez transfer megabloku do doku pływającego, jego przeholowanie do nabrzeża, transportowanie wodą kolejnych bloków, ich wsuwania do doku i scalanie z kadłubem, aż po przeholowanie doku z gotowym kadłubem na docelowe miejsce wodowania (wydokowania).
Wodowany kadłub jest już wyposażony m.in. w zbiornik kriogeniczny, cztery silniki (agregaty prądotwórcze), dwa pędniki azymutalne, większość urządzeń z zakresu maszynowni, wciągarki cumownicze, rurociągi. Zbiorniki i wewnętrzne pokłady samochodowe mają za sobą etap konserwacji i malowania.
Po wydokowaniu kadłuba 10 bm. i odholowaniu do nabrzeża ruszyła instalacja nadbudówki i dalsze wyposażanie promu.