Próby morskie okrętu ORP Kormoran

W środę, 13 lipca 2016 r. zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami oraz przewidzianym harmonogramem, pierwszą serię prób morskich (tzw. Sea Acceptance Test – SAT), rozpoczął budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku dla Marynarki Wojennej RP nowoczesny niszczyciel min ORP Kormoran.

Próby morskie poprzedziło w trakcie ostatnich tygodni, uruchamianie w stoczni na jednostce systemów okrętowych, w tym m.in. systemu napędowego, systemów łączności oraz innych, którymi jednostka jest nasycona w wielkim stopniu.

Jak podkreśla stocznia, próby morskie w przypadku okrętu wojennego trwają dłużej niż próby statków cywilnych. Potrwają one kilka miesięcy, w trakcie których zostanie przeprowadzona integracja ww. systemów okrętowych i elektronicznych. To, obok samej budowy okrętu, jeden z najtrudniejszych elementów realizacji tego projektu.

Budowa tej prototypowej jednostki, mimo wielkiego wysiłku inwestycyjnego ze strony grupy Remontowa Holding i dużej skali trudności samego projektu, przebiega terminowo i zgodnie z założonym harmonogramem. Stocznia podkreśla bardzo dobrą współpracę z Marynarką Wojenną RP i przedstawicielami zamawiającego, czyli Ministerstwem Obrony Narodowej.

Przypomnijmy, że podczas ostatnich 4. Bałtyckich Targów Militarnych Balt Military Expo, 2016, wyróżnienie Inspektora Marynarki Wojennej RP, wręczone przez kontradmirała Mirosława Mordela, inspektora Marynarki Wojennej z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych przyznano stoczni Remontowa Shipbuilding SA właśnie za sprawną realizację projektu budowy niszczyciela min.

ORP Kormoran to pierwszy od prawie 30 lat nowy okręt, który wkrótce zostanie przekazany polskim siłom morskim. Został zaprojektowany przez polskie biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding.