Pierwszy polski Ro-Pax zwodowany!
W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A., 31 października 2023 r. zwodowano pierwszy prom samochodowo-pasażerski Ro-Pax (numer budowy 101) dla spółki Polskie Promy, który będzie eksploatowany przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej.
To jeden z trzech statków tego typu, budowanych w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie użytkowany przez Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries). Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
Każdy z promów ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Będzie nim mogło podróżować 400 pasażerów i 50 osób załogi.
Produkcja jednostki NB 101, zwodowanej 31 października 2023 r. rozpoczęła się 24 października 2022 r. od cięcia pierwszych blach. Kadłub powstał z sześciu bloków, z których największy, mieszczący siłownię, zbudowała Remontowa S.A., a pozostałe – Remontowa Shipbuilding, Stocznia Wisła, Montex i Marine Projects.
Budowa kadłuba trwała 10 miesięcy. Poszczególne bloki były transportowane do stoczni i tam łączone z blokiem, zbudowanym w Remontowej na barce półzanurzalnej typu heavy-lift. Następnie, gotowy mega-blok zwodowano i przeholowano do doku pływającego, w którym stoczniowcy scalili dalsze bloki w jeden kadłub, o wadze 11 tysięcy ton.
Wodowanie odbyło się przez zanurzenie doku pływającego z gotowym kadłubem promu NB 101 (czyli wydokowanie). Zanurzanie trwało trzy godziny, po których prom, po uzyskaniu pływalności, w asyście holowników opuścił dok i zacumował przy stoczniowym nabrzeżu. W kolejnych dniach ruszyła tam instalacja nadbudówki i dalszego wyposażenia promu.
W momencie wodowania, prom był już wyposażony m.in. w silniki (zespoły prądotwórcze), zbiorniki kriogeniczne na LNG, rufowe pędniki azymutalne, dziobowe stery strumieniowe, uruchomione już wciągarki kotwiczne i cumownicze, a także wiele systemów ogólno-okrętowych.
Równolegle z produkcją promu NB 101, w stoczni oraz firmach kooperujących, trwa budowa drugiej jednostki Ro-Pax, na którą pierwsze blachy pocięto 28 marca 2023 r. Rozpoczęło się już składanie bloków kadłuba.
Czytaj więcej:
Gdańska Stocznia Remontowa zwodowała pierwszy Ro-Pax dla polskich armatorów