Niskoemisyjne statki przyszłości

Zgodnie z polityką klimatyczną Unii Europejskiej i celami Międzynarodowej Organizacji Morskiej, do 2050 roku ma nastąpić redukcja o 50 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego.

Dekarbonizacja żeglugi wymusi głębokie zmiany technologiczne w globalnym przemyśle okrętowym, przed którym postawiono zadanie „przestawienia” w ciągu najbliższych 30 lat światowej floty na nowe nośniki energii, w tym systemy napędowe niskoemisyjnych statków, które będą wykorzystywać inne paliwa od dotychczas stosowanych, bazujących na ropie naftowej.

Nowemu wyzwaniu muszą sprostać armatorzy, projektanci, stocznie oraz producenci i dostawcy nowych systemów na statki nowej ery, które oprócz spełniania wymogów niskiej emisyjności, mają być także w o wiele większym stopniu autonomiczne.

11 lutego 2020 r. w siedzibie Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING w Gdańsku odbyło się posiedzenie Rady FORUM OKRĘTOWEGO, poświęcone tym zagadnieniom. W jego trakcie Rada tej organizacji wybrała Przewodniczącego Zespołu Roboczego ds. Badań, Innowacji i Rozwoju. Został nim znany polski kriogenik prof. Maciej Chorowski z Politechniki Wrocławskiej, którego na tę funkcję rekomendował prezes FORUM OKRĘTOWEGO, Piotr Soyka.

Czytaj więcej: Forum Okrętowe powołało Zespół Roboczy ds. Badań, Innowacji i Rozwoju

Adamem Niklewskim, regionalnym ekspertem ds. paliw alternatywnych DNV-GL i z prof. Maciejem Chorowskim rozmawiamy o transformacji energetycznej światowej floty i o niskoemisyjnych statkach przyszłości.