Malik Arctica opuścił Gdańsk

W piątek, 16 marca 2017 r. stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku opuścił Malik Arctica, arktyczny statek zaopatrzeniowy przeznaczony do obsługi portów wokół Grenlandii, zbudowany na zamówienie Royal Arctic Line A/S. Protokół przekazania statku podpisano 16 lutego br., jednak na prośbę armatora, Malik Arctica pozostawał w stoczni jeszcze przez miesiąc.

To jeden z pięciu tzw. kontenerowców arktycznych o różnych pojemnościach transportowych, zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding, z których trzy to prototypy. Ich wspólną cechą jest wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwiająca pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.

Malik Arctica, największy statek z serii, o ładowności 606 TEU (kontenerów dwudziestostopowych), docelowo ma zastąpić aktualnie eksploatowany przez RAL statek Arina Arctica. Będzie pływać zarówno przez Atlantyk jak i w charakterze kontenerowca dowozowego na Grenlandii. Będzie także używany do zadań specjalnych w rejonie Arktyki, dowożąc zaopatrzenie m.in. do amerykańskiej lotniczej bazy Thule na Grenlandii.

Statek zbudowany został pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL (Det Norske Veritas),  według projektu biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting.