Dziewiąty prom dla Torghatten Nord
W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku 8 maja 2024 r. uroczyście pocięto pierwsze blachy do budowy promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.
To już dziewiąty prom, zamówiony tu przez Torghatten Nord AS. W ten sposób jeden z największych operatorów promowych w Norwegii powrócił do współpracy ze stocznią, będącą sprawdzonym producentem statków niskoemisyjnych o napędach hybrydowych.
Nowy kontrakt może być zapowiedzią powrotu tego armatora na dłużej do stoczni, która ma ogromne doświadczenie w budowie nowoczesnych jednostek dla przewoźników z Norwegii. Z łącznej liczby 47 promów, zbudowanych tu i przekazanych armatorom z różnych krajów (Anglia, Szkocja, Szetlandy, Dania, Estonia, Kanada, Norwegia), aż 28 trafiło do kraju fiordów.
W ostatnich latach Remontowa Shipbuilding zacieśnia współpracę z norweskimi armatorami w budowie promów o napędach bateryjnych. Po firmie Norled, której wcześniej przekazała cztery takie jednostki, teraz rozwija tę produkcję dla spółki z grupy Torghattena. Zdobywając nowy kontrakt na dziewiąty prom dla Torghatten Nord, stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym.
Torghatten Nord obsługuje 27 połączeń promowych oraz 3 trasy szybkimi jednostkami pasażerskimi (express boats).
Czy nowe zamówienie na rynku jednostek komercyjnych dla Norwegii okaże się jaskółką, zapowiadającą kontynuację długoterminowej współpracy z tym armatorem, otwierając dla polskiej stoczni nowe perspektywy?
– Modlimy się o dobrą współpracę i dobre ceny. Dziś budujemy pierwszy prom, ale później mogą to być promy numer dziesięć, jedenaście… i kolejne – mówił na uroczystości palenia blach 8 maja br. prezes Torghatten Nord, Marius Hansen.