Drugi polski prom Ro-Pax zwodowany

10 grudnia 2024 r. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. zwodowano drugi prom Ro-Pax, budowany w tej stoczni dla spółki Polskie Promy.

Rok temu oglądaliśmy w tym samym miejscu wodowanie pierwszej jednostki tego typu, o numerze budowy 101. To był historyczny moment, bo na wodę trafił kadłub pierwszego promu, powstającego od prawie 30 lat w polskiej stoczni. Dziś dopisujemy do tej historii kolejny rozdział – mówił podczas uroczystości Adam Ruszkowski, prezes zarządu Remontowa Holding S.A.

– Widzimy potężny kadłub promu o numerze budowy 102, wyposażony między innymi w silniki, pędniki i systemy cumownicze, gotowy do zejścia na wodę. Gdy to nastąpi, rozpocznie się faza instalowania nadbudówki i pozostałego wyposażenia – dodał prezes Ruszkowski.

W ostatnich latach polscy armatorzy utracili swoją pozycję na Bałtyku, a kiedyś mieli tam pozycję dominującą. Dlaczego? Konkurencja wybudowała już nowe promy (…) Dziś wiem, że naszym głównym celem i moim wyzwaniem jest to, aby polscy armatorzy mieli nowe jednostki i aby odzyskali swoją pozycję konkurencyjną na Bałtyku. Jesteśmy na wzburzonym morzu, ale prognozy są optymistyczne – podkreślał z kolei wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Chciałbym podziękować stoczniowcom, członkom zarządu stoczni, za ten wielki wysiłek i za osiągnięty efekt, bo drugi prom, po nieco ponad 13 miesiącach jest właśnie wodowany. To niezwykle ważne wydarzenie, bo jednocześnie generuje tysiące miejsc pracy, za co również należy się uznanie – mówił marszałek województwa Mieczysław Struk.

Zacznę od podziękowań dla zarządu i pracowników Stoczni i Holdingu Remontowa, bo pomimo wszystkich trudów budujecie pierwszą i drugą jednostkę, a za chwilę rozpoczniecie budowę trzeciej – dodał Paweł Pluto-Prądzyński, prezes Spółki Polskie Promy.

Start procedury wodowania zarządził Michał Habina, prezes zarządu Gdańskiej Stoczni „Remontowa” SA. Po kilku godzinach opuszczania doku pływającego, kadłub uzyskał pływalność, został wyholowany i zacumowany do nabrzeża, przy którym po kilku dniach rozpoczęło się wyposażanie promu NB102.