Budują konstrukcje dla MFW Baltica 2
31 lipca 2025 roku, cięciem stali rozpoczęła się produkcja komponentów do budowy i późniejszego bezpiecznego eksploatowania Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 2
Klatki anodowe oraz konstrukcje pozwalające na cumowanie łodzi wyprodukuje Grupa Przemysłowa Baltic (będąca częścią Grupy ARP). Realizacja projektu odbywać się będzie w Gdańsku na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej oraz w Gdyni w spółce kapitałowej Grupy – Elektromontażu Północ Gdynia.
Oprócz gospodarzy wydarzenia przedstawicieli zarządu Grupa Przemysłowej Baltic, Ørsted Offshore Polska, PGE S.A. i PGE Baltica, obecni byli m.in. przedstawiciele administracji samorządowej i rządowej.
Klatki anodowe oraz konstrukcje pozwalające na cumowanie łodzi instalowane są w celu ochrony fundamentu przed korozją oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Są częścią obszaru secondary structures dla projektu Baltica 2. Inne elementy z tego obszaru, czyli podwieszane platformy wewnętrzne również zostaną wyprodukowane w Polsce w Żarach (Lubuskie) przez firmę Smulders.
Projekt Baltica 2 wszedł w fazę budowy na morzu. Rozpoczęły się prace przygotowujące dno morskie do posadowienia fundamentów i ułożenia podmorskich kabli. Od połowy 2024 roku trwa już budowa lądowej infrastruktury przyłączeniowej w gminie Choczewo i produkcja kluczowych komponentów, za pomocą których moc z MFW Baltica 2 zostanie dostarczona do sieci przesyłowej.
Inwestorzy – PGE i Ørsted – podjęli już ostateczną decyzję inwestycyjną dla projektu. Mają zakontraktowane kluczowe komponenty niezbędne do rozpoczęcia budowy MFW Baltica 2 na morzu, a także podpisane wszystkie umowy dotyczące instalacji – fundamentów, kabli, turbin i morskich stacji transformatorowych.
Partnerzy posiadają wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki. Dzięki 107 turbinom o łącznej mocy 1,5 GW ta morska farma wiatrowa będzie produkować tyle energii elektrycznej, ile rocznie zużywa ok. 2,5 mln domów.