BCT Gdynia: obrotnica marzeń

Wybudowanie w 2018 roku obrotnicy nr 2, powiększonej do 480 metrów, pogłębienie do 16 metrów akwenów wewnątrz portu, poszerzenie do 140 metrów wejścia wewnętrznego, a także przebudowa nabrzeży, to niezbędne inwestycje, aby do Portu Gdynia mogły zawijać wielkie kontenerowce oceaniczne. Ich brak to realne straty gdyńskich terminali kontenerowych i obniżenie ich konkurencyjności.

Dziś największe statki o pojemnościach rzędu 18 000 – 20 000 TEU, obsługujące bezpośrednie połączenia Europa – Azja, mimo posiadania przez te terminale nowoczesnej infrastruktury przeładunkowej, w tym suwnic o wysięgu 19 i 22 rzędów oraz placów, do Gdyni wpływać nie mogą.

O szansach i barierach rozwoju BCT oraz innych terminali przeładunkowych, o potrzebie realizmu w planowaniu inwestycji, a także o konkurencji ze strony alternatywnych szlaków transportowych, rozmawiamy z Krzysztofem Szymborskim, prezesem zarządu BCT w Gdyni podczas V Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2017, które odbywało się w Gdańsku w dniach 12 – 13 kwietnia 2017 r.