1420 ton w górę!
W czerwcu 2023 r. Gdańska Stocznia Remontowa zakończyła projekt dokończenia budowy nowego statku instalacyjnego turbin wiatrowych (WTIV – Wind Turbine Installation Vessel) przystosowując go jednocześnie do realizacji pierwszego projektu offshore wind.
Les Alizés po przebudowie i zamontowaniu nowych urządzeń, opuścił Gdańsk 9 czerwca i po 13 dniach dotarł do portu Eemshaven w Holandii. Zadaniem statku jest transport i instalacja 107 fundamentów oraz jednej podstacji energetycznej na morskie farmy wiatrowe Ørsted Gode Wind 3 i Borkum Riffgrund 3 w niemieckiej części Morza Północnego.
Budowa obu farm, o łącznej mocy 1142 MW, ma ruszyć latem tego roku. Les Alizés zainstaluje fundamenty pod turbiny wiatrowe, z wykorzystaniem tzw. monopali (monopile). To rodzaj fundamentu, wykonany zwykle ze stalowej rury o średnicy 4-9 m i grubości ścianki do 160 mm, którego waga dochodzi do 650 ton i więcej. Po wbiciu w dno morza kafarem na monopal zakłada się element przejściowy (transition piece) z rury o większej średnicy i uszczelnia oba elementy przez cementowanie.
Przed opuszczeniem polskiej stoczni, statek przeszedł testy specjalistycznych urządzeń. Wśród nich jest m.in. uniwersalne szybkie złącze (UQC – universal quick connector), innowacyjny chwytak (gripper) o napędzie elektrycznym z kompensacją ruchu, zintegrowany z systemem naprowadzania, umożliwiającym precyzyjną instalację z dokładnością do punktu, a także zestaw kołysek (craddles), system przesuwania po szynach (skidding system) oraz zawias (upending hinge) do obsługi i montażu monopali w rozmiarze XXL.
Sprawdzono także działanie głównego żurawia pokładowego o unosie do 5 tysięcy ton, przy użyciu prawdziwego monopala, wyprodukowanego na farmę Borkum Riffgrund 3. Jego masa wynosiła 1420 ton, długość około 87 metrów i nie był to największy element, jaki ten statek może instalować.
Przypłynął on do Gdańskiej Stoczni Remontowej na barce firmy Wagenborg, odpowiedzialnej za transport monopali na potrzeby budowy obu ww. farm wiatrowych. Po jej zacumowaniu do burty Les Alizés, został z niej przeniesiony przy pomocy głównego żurawia statku, na jego pokład.
Zainstalowane na tym statku urządzenia umożliwiają przesuwanie monopala w poziomie, a także postawienie go przy pomocy głównego dźwigu do pozycji pionowej. Przy pomocy urządzenia zwanego hammerem, monopal wbijany jest w dno morza.
Testy dźwigu i pozostałego wyposażenia instalacyjnego Les Alizés w polskiej stoczni trwały 9 dni.