Operacja przesunięcia 1000 ton z wody na ląd

27 listopada 2014 r. dotarł do stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, płynący ze Szczecina, zespół holownika Amon i pontonu heavy-lift Partner 1 z ciężkim ładunkiem pokładowym. Transport ze Szczecina stanowił duży blok oraz sekcja przestrzenna (skrajna – z dziobnicą i gruszką) części dziobowej statku, całość o masie ok. 1000 ton.

W nocy z 27 na 28 listopada odbyło się przesunięcie ciężkiego bloku i sekcji z barko-pontonu na znajdującą się na lądzie płytę montażową stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy Remontowa Holding. Precyzyjna operacja przygotowania i przesuwania większego bloku kadłuba, a masie 800 ton trwała 8 godzin, natomiast 100 – tonowej sekcji przestrzennej z gruszką dziobową – przeprowadzona w ciągu następnego dnia – zajęła 4 godziny. Przeprowadzili ją pracownicy stoczni oraz specjalizującej się w tego rodzaju zadaniach Sling.

Po raz pierwszy w historii tej stoczni przesuwano konstrukcje rekordowej wielkości i łącznej masy w odwrotnym, niż w przypadku wodowań, kierunku – z barko-pontonu na płytę montażową. Była to także największa, w jednej partii, część statku dostarczona do tej stoczni przez podwykonawcę, którym w tym wypadku była firma Finomar ze Szczecina.

Dostarczone konstrukcje to część dziobowa statku typu PSV z napędem LNG, drugiego z serii pięciu budowanych na zamówienie norweskiego armatora. Dołączyła ona do części rufowej, zbudowanej na miejscu i znajdującej się na płycie montażowej stoczni Remontowa Shipbuilding.

Film ukazuje poszczególne etapy transportu, wyładunku i przesuwania przybyłych na barce części statku na stoczniowe nabrzeże.